Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj komunikační kompetence u žáka mladšího školního věku
Žemlová, Tereza ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Babušová, Gabriela (oponent)
Tématem této diplomové práce je rozvoj komunikační kompetence žáka mladšího školního věku. Cílem výzkumu je analýza rozvoje komunikační kompetence žáka mladšího školního věku, konkrétně rozvoj lexikální a gramatické kompetence. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů, které souvisí s komunikací. Dále se zabývá dětskou řečí a specifiky osvojování jednotlivých komunikačních prostředků, které tvoří komunikační kompetenci. Zmiňuje se o několika poruchách řeči, které mohou ontogenezi jazykových jevů provázet. Představuje několik metod zkoumání dětské řeči. Výzkum této práce se zabývá rozmanitostí slovní zásoby dítěte mladšího školního věku (zde konkrétně 2. ročníku ZŠ), vypočítané pomocí indexu TTR ratio. Předmětem výzkumu byla i složitost syntaktických struktur, reprezentována poměrem vět jednoduchých a souvětí v projevu. Data byla získávána audionahrávkami neřízených rozhovorů po dobu šesti měsíců, přičemž tři rozhovory byly spontánní a tři z nich byly na stejné téma s možností přípravy dítěte a oporou pracovního listu, který poskytoval možnou strukturu projevu. Rozhovory byly přepsány podle ortografické transkripce CHAT s modifikací týkající se zachování velkých písmen a interpunkce. Data z každého rozhovoru byla vyhodnocena zvlášť a následně porovnána mezi sebou a jejich výsledky byly porovnány s...
Osvojování řeči v multilingvním prostředí
SVOBODOVÁ, Sandra
Předkládaná diplomová práce nese název Osvojování řeči v multilingvním prostředí. Úvodní kapitola se zaměřuje především na vymezení základních pojmů jako je bilingvismus a multilingvismus, rovněž zmiňuje typy, výhody a nevýhody těchto fenoménů, a také zásady bilingvní výchovy. Následně je zpracován vývoj řeči u monolingvních jedinců a jeho diferenciace od těch multilingvních. Empirická část obsahuje kvalitativní analýzu jednotlivých rodin žijících v České republice. Cílem diplomové práce je posoudit vliv multilingvního prostředí na osvojování řeči prostřednictvím zmapování rodin, kde je španělština jazykem alespoň jednoho z rodičů.
Komunikace dětí předškolního věku - analýza komunikačních funkcí výpovědi
Nováková, Barbora ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Janečka, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá komunikací dětí předškolního věku, konkrétně analýzou komunikačních funkcí výpovědi. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, které druhy komunikační funkce výpovědi děti předškolního věku primárně využívají. V teoretické části jsou popsány komunikační dovednosti, jazykové roviny či ontogeneze vývoje řeči. Klíčové je však uvedení do problematiky jednotlivých druhů komunikačních funkcí výpovědi. Praktická část se zaměřuje na analýzu 6 nahrávek po 30 min. V rámci sběru dat se diktafonem nahrávaly dialogy mezi třemi výzkumnými subjekty, které se posléze přepisovaly skrze transkripční metodu CHAT. Následně se určily druhy komunikačních funkcí výpovědi. Ve výsledcích kvalitativního šetření se zjistilo, že subjekty primárně ve svých formulacích využívaly funkci asertivní, permisivní a koncesivní, interogativní, direktivní, expresivní a satisfaktivní. Všechny tyto komunikační funkce výpovědi byly uvedeny v přímé podobě. KLÍČOVÁ SLOVA komunikační kompetence, dětská řeč, komunikační funkce výpovědi, dítě předškolního věku, osvojování češtiny, dialog
Vyjadřování komunikačních záměrů (raná dětská řeč)
Uhlířová, Markéta ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Filippová, Eva (oponent)
Tato práce představuje pragmaticky orientovanou analýzu zaměřenou na repertoár komunikačních záměrů a prostředků jejich vyjadřování v řeči dítěte ve věku 23 až 29 měsíců. Základem práce je případová studie vybraného dítěte. Teoretická část práce, kterou představují kapitoly 1-3, vychází ze studia odborné literatury, zejména literatury o komunikačních záměrech, pragmatických funkcích a prostředcích jejich vyjadřování a relevantní literatury o jazyce a komunikaci dětí daného věku. Před začátkem sběru materiálu jsme získali informovaný souhlas rodičů dítěte, jehož komunikaci jsme sledovali. Základním materiálem k analýze byly videonahrávky přirozené komunikace dítěte v různých komunikačních situacích, materiál byl doplňován metodou pozorování a rozhovoru s rodiči. Videonahrávky jsme transkribovali podle zásad systému CHAT korpusu CHILDES a následně jsme (v kapitolách 4 a 5) materiál analyzovali z hlediska zaznamenaných komunikačních situací, komunikačních záměrů vyjadřovaných dítětem a prostředků, které dítě k vyjádření komunikačních záměrů používá. Výsledky srovnáváme s dosavadními poznatky odborné literatury.
Čas a prostor v psaných dětských projevech
Švarcová, Hana ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Synková, Pavlína (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, jak žáci pátých a devátých tříd ztvárňují v psaném vyprávění čas a prostor. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první z nich jsou shrnuty poznatky z oblasti naratologie, vývojové psychologie a výzkumu osvojování jazyka s ohledem na věkovou skupinu žáků druhého stupně ZŠ. V praktické části jsou analyzovány psané projevy žáků pátých a devátých tříd. Postupně jsou charakterizovány oblasti jako koherence projevu, čas, prostor a postava. V závěru této části práce jsou obě věkové skupiny srovnány. Diplomovou práci uzavírají náměty pro školní výuku formulované na základě poznatků získaných z analýzy žákovských vyprávění.
Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích
Šullová, Zuzana ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
V této práci představujeme pragmatickou analýzu, která je zaměřená na komunikaci dvojčat ve věku mezi 35. a 37. měsícem v různých komunikačních situacích. Základem práce je případová studie vybraných dvojčat. V teoretické části práce vycházíme ze studia odborné literatury o osvojování jazyka a komunikaci dětí daného věku a dále také relevantní literatury o osvojování pragmatické stránky komunikace. Základním materiálem pro naši analýzu byly audiovizuální záznamy pořízené s informovaným souhlasem rodičů dětí, které byly dále doplněny o informace získané pomocí rodičovského dotazníku a rozhovorů s rodiči. Videonahrávky byly s nepatrnými odchylkami transkribovány na základě zásad systému CHAT korpusu CHILDES. Materiál byl dále na základě těchto přepisů analyzován z hlediska prostředků, které zkoumané děti používají pro vyjádření komunikačních záměrů. Výsledky analýzy jsou průběžně srovnávány s poznatky uvedenými v teoretické části práce. Klíčová slova Dětská řeč, dětský jazyk, komunikace, dvojčata
Osvojování jmenných kategorií dítětem
Mikulcová, Kateřina ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním jazyka dítětem a představuje rovněž dílčí výzkum v této oblasti. První část práce popisuje teoretické a historické pozadí poznatků o této oblasti a popisuje různé koncepce a faktory, které ovlivňují nebo determinují osvojování dětské řeči. Uvádí přehled ontogenetického vývoje řeči a rovněž všechny navazující fáze při jejím osvojování. Zmiňuje současné přístupy, které jsou stále více komplexní a sleduje výsledky předchozích výzkumů v českém a slovenském prostředí. Zmiňuje rovněž důležitost předškolního vzdělávání, které se, mimo jiné, soustřeďuje i na získávání (klíčových) komunikačních kompetencí. Druhá část práce je založena na vlastním výzkumu. Zaměřuje se na proces osvojování gramatických kategorií podstatných jmen u česky hovořícího dítěte. Popisuje řečovou produkci dítěte ve věku 2.9 až 3.2 let. Obsahuje detailní popis metodologie a pořízení dat, a to při sledování, při dialogu dítěte s jeho matkou. Výzkum tedy pracuje s autenticky pořízeným materiálem řeči během dialogu a uvádí detailní kvantitativní analýzu monitorující postupné osvojování gramatických kategorií podstatných jmen (čísla, rodu a sedmi pádů) v řečové produkci dítěte ve sledovaném období. Pokouší se zjistit posloupnosti v osvojování gramatických kategorií a další možné trendy v jejich...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.